Poznajemy arkusz kalkulacyjny, obliczamy średnią, minimalną, maksymalną w ramach projektu eTwinning
Uczniowie
klas V dowiedzieli się, że Arkusz kalkulacyjny to program, który służy
do wykonywania obliczeń oraz do prezentowania danych i wyników obliczeń w postaci tabel i wykresów.
Do komórki arkusza można wpisać: liczbę, tekst, wzór (w arkuszu nazywamy
formułą).
Wprowadzone dane można
poprawiać na pasku formuły.
Formuła rozpoczyna się
od znaku równości = i zawiera: stałe – liczby lub tekst, odwołania do komórek
lub ich zakresów, operatory (np. arytmetyczne: + dodawanie, - odejmowanie, *
mnożenie, / dzielenie), funkcje. Konstrukcja
formuły jest wyświetlana na pasku formuły.
Dzięki formułom możliwe
jest dokonywanie przeliczeń, wyniki, których zmieniają się automatycznie, gdy
zmianie ulegają wartości komórek objętych formułą.
Uczniowie nauczyli się:
Projektować proste tabele.
Zaznaczać zakresy komórek.
Zmieniać wyrównanie i orientację danych w
wybranych komórkach, krój, styl, kolor, rozmiar czcionki.
Ustawiać grubość i kolor krawędzi, tło,
wysokość i szerokość komórki, scalać komórki.
Dowiedzieli
się, co to są formuły.
Poznali
operatory matematyczne (+ dodawanie, - odejmowanie, * mnożenie,
/ dzielenie).
Nauczyli
się wprowadzać formuły wykonujące dodawanie, odejmowanie, mnożenie
i dzielenie.
Wykorzystywać
funkcje do obliczenia średniej, minimalnej, maksymalnej.
Klasy VI wykorzystali arkusz kalkulacyjny do obliczeń matematycznych.
Nacobezu:
Uczeń
potrafi obserwować i matematyzować znane sytuacje.
Wyjaśnić
pojęcie: obwód, pole.
Obliczyć
obwód i pole kwadratu i prostokąta.
Zna
symbole matematyczne: „+ (dodawanie), – (odejmowanie), * (mnożenie),
/ (dzielenie), ^ (potęgowanie)”
Potrafi
wprowadzać dane do arkusza i wykonywać na nich proste obliczenia.
Potrafi
odczytywać dane z tabeli.
Rozumie
pojęcia: wiersz, kolumna, komórka, liczba, tekst.
Zna
podstawowe jednostki pola: mm2, cm2, dm2, m2;
przy obliczaniu prostokąta i kwadratu, i potrafi się nimi posługiwać.
Zna
pojęcia: suma, iloczyn, iloraz, potęga, arkusz kalkulacyjny.
Uczniowie
rozumieją, że arkusz kalkulacyjny ze względu na budowę tabelaryczną umożliwia: wprowadzanie
do komórek danych, wprowadzanie do
komórek wyrażeń obliczeniowych (formuł), które są uzależnione od wartości w
innych komórkach, automatyczne przeliczanie formuł po zmianie zawartości komórek,
które biorą w nich udział (największa zaleta)
Uczniowie klas V i VI w ramach projektu eTwinning: W podróż dookoła matematyki tworzyli projekty multimedialnych kartek wielkanocnych.
Projekt eTwinning:
W podróż dookoła matematyki,
realizowany w roku szkolnym 2016 / 2017 przez panią Joannę Poniatowską i
nauczycieli różnych przedmiotów ze szkół, które biorą udział w projekcie.
Cel ogólny:
Zwrócenie uwagi na wszechobecność matematyki w otaczającym świecie.
Cele szczegółowe:
Rozwijanie zagadnień matematycznych: koło, okrąg, kula i sfera.
Powiązanie wiedzy matematycznej z codziennością.
Poszukiwanie informacji w różnych źródłach.
Rozwijanie zdolności manualnych, wyobraźni, koncentracji oraz intuicji.
Kształtowanie odczuć estetycznych, rozwijanie jego wrażliwości na
piękno i różnorodność barw.
Pobudzanie aktywności twórczej i wytrwałości w dążeniu do wyznaczonego
celu.
Rozwijanie umiejętności informatycznych (blogowanie, posty na stronie
Facebook, stworzenie mapy Google ze znanymi matematykami i podróżnikami,
stworzenie mapy Google z uczestnikami projektu).
Rozwijanie umiejętności lingwistycznych.
Zastosowanie arkusza kalkulacyjnego do obliczeń matematycznych.
Kształtowanie umiejętności rozwiązywania zadań problemowych.
Rozwijanie umiejętności programistycznych (opracowanie projektu
programu do rysowania figur geometrycznych i jego implementacja w środowisku
Scratch).
W ramach projektu będziemy tworzyli programy do rysowania figur geometrycznych w programie Scratch, ozdoby choinkowe w kształcie kuli i koła, kartki świąteczne wykonane techniką haftu matematycznego, grę: Sprawdź, czy jesteś mistrzem tabliczki mnożenia, pisanki wielkanocne, arkusz kalkulacyjny do obliczania pól figur geometrycznych.
W dniu 13 marca
uczniowie 5a tworzyli program do rysowania figur geometrycznych:
Nacobezu:
- wiem, że pełny obrót duszka - kąt pełny ma miarę 360 °, a jedna czwarta pełnego obrotu duszka – kąt prosty ma miarę 90 °,
- potrafię wskazać w klasie przykłady kątów prostych,
- potrafię przesuwać oraz obracać duszka na scenie,
- potrafię konstruować proste skrypty reagujące na naciśnięcie klawisza,
- wiem, kiedy zastosować instrukcję pętli do powtarzających się czynności,
- potrafię przełożyć prosty algorytm (przepis) na program w języku Scratch.
Będzie to program, w którym duszki będą
rysowały figury geometryczne: kwadrat, prostokąt, trójkąt, okrąg. Pierwszy duszek
po naciśnięciu klawisza „k” narysuje kwadrat, drugi duszek po naciśnięciu
klawisza „p” narysuje prostokąt, trzeci duszek po naciśnięciu klawisza „o”
narysuje okrąg.
Co
musimy zrobić:
- Ustalić pozycję startową duszka, od której duszek rozpocznie rysowanie,
- podać instrukcję, jak działa program.
Czynności,
które wykonał duszek podczas rysowania kwadratu:
- wybrał pisak, ustalił kolor, grubość
- przyłożył pisak
- przeszedł daną liczbę kroków
- obrócił się w prawo o 90o
- przeszedł tyle samo kroków
- obrócił się w prawo o 90o
- przeszedł daną liczbę kroków
- obrócił się w prawo o 90o
- przeszedł daną liczbę kroków
- obrócił się w prawo o 90o
- podniósł pisak, zatrzymał się
Jak widzicie, czynności: przeszedł daną liczbę kroków, obrócił się w prawo o 90o będą wykonywane cztery razy. W programie Scratch mamy klocek powtórz,
który umożliwi nam powtórzenie danej czynności określona liczbę razy.
A tak pracowali uczniowie klasy V a podczas
tworzenia programu, który rysował kwadrat w dniu 20 marca 2017r.
Przykładowe prace uczniów klasy 5a, które kończyli 27 marca 2017 r.
Klasa Vc
VI c - 21.03.2017 r.
A to prace uczniów, które dokończyli w dniu 28 marca 2017 r.:
Prace uczniów klasy 6a, które powstały w dniu 27 marca 2017r.
Prace uczniów klasy Vc
Uczniowie klasy V c podczas tworzenia programów do rysowania figur geometrycznych
VI a przy pracy
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz