Nauka programowania w Scratch - 2020


Kodowanie nie jest tylko dla informatycznych geniuszy, uważa Mitch Resnick - twórca języka programowania Scratch.



Scratch to edukacyjny język obiektowy, które pozwala tworzyć programy, interaktywne historyjki, gry, animacje za pomocą „puzzli”. Wystarczy je tylko poukładać w odpowiedniej kolejności.
Scratch to nie tylko wizualny język programowania, ale całe środowisko programistyczne dostępne m.in. dla systemu Windows, macOS, Linux, a także on-line. Obecnie dostępne są trzy wersje Scratcha: 1.4, 2.0,  3.0. My będziemy pracowali w wersji 3.0.

Scratch jest dostępny w wersji instalowanej na komputerze, która nie wymaga konieczności łączenia się z Internetem oraz w wersji online, która działa w przeglądarce internetowej.

1. Instalacja programu na komputerze.
Program Scratch można pobrać ze strony https://scratch.mit.edu/, wystarczy na dole strony wybrać Pobierz
i od razu jesteśmy przekierowani na stronę https://scratch.mit.edu/download.
Pobieramy plik instalacyjny.


Aby zainstalować program, odszukujemy  ściągnięty plik i  klikając na niego dwa razy lewym przyciskiem myszy  uruchamiamy proces instalacji. 
 
Po zainstalowaniu uruchamiamy program z menu Start albo za pomocą skrótu, który po instalacji znajduje się na pulpicie.
Okno edytora Scratcha po uruchomieniu:


Wybierając ikonę Kula ziemska mamy możliwość zmiany języka.


Pliki tworzone w edytorze Scratch można zapisać na komputerze korzystając z menu Plik.

Opcja Zapisz na swoim komputerze umożliwia zapisanie utworzonego programu na dysku komputera lub nośniku zewnętrznym np. pendrive. Wystarczy wskazać miejsce zapisu pliku i nadać mu nazwę.


Opcja Wczytaj ze swojego komputera pozwala wczytać wcześniej zapisany program.

Opcja Nowy pozwala utworzyć nowy projekt. Opcja ta usuwa wcześniejsze skrypty, które zastępowane są pustym projektem.


Wybierając menu Edycja możemy wybrać opcję Przywróć, która przywraca ostatnią operację usunięcia skryptów lub duszka, albo Włącz tryb turbo, który przyspiesza działanie skryptów.

Wybierając menu Samouczki możecie zapoznać się z dostępnymi filmami instruktażowymi.

 

2. Zakładanie konta.
Na stronie https://scratch.mit.edu/ możemy też założyć konto, dzięki temu mamy wszystkie projekty w jednym miejscu, możemy też udostępniać swoje programy a także korzystać z programów udostępnionych przez innych użytkowników.

3.  Korzystanie z edytora online.
Możemy też korzystać z wersji online za pomocą przeglądarki internetowej. Na stronie  https://scratch.mit.edu/ wybieramy Stwórz


i od razu przechodzimy do programu. Zmieniamy język na polski i zapoznajemy się z samouczkiem.



Zad. 1
Przeanalizujcie skrypty prostej animacji wielkanocnej znajdujące się poniżej.

https://scratch.mit.edu/projects/165056365/fullscreen/


Zmiana postaci duszka - rysowanie kolejnych kostiumów duszka

Skrypty duszka - kwiatka

Rysujemy słoneczko

Skrypty słoneczka

Dodajemy duszka z biblioteki - chmurka

Rysujemy kurczaczka

Zadanie do wykonania:
Zaprojektuj multimedialną kartkę wielkanocną lub animację wiosenną. Do projektu kartki wykonaj własne rysunki. 
Kryteria sukcesu:
Potrafię wykorzystać poznane polecenia.
Potrafię zaprojektować własne tło i duszka.
Potrafię opracować scenariusz własnej kartki.

Przykładowe prace:






Zad. 2

Współrzędne sceny

Dodawanie duszka losowo poruszającego się po scenie


Przykład zastosowania polecenia jeżeli w wersji uproszczonej - program do rysowania na scenie


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz