Poznajemy
robota Ozobota. Piszemy swój pierwszy program dla Ozobota – 29 listopada 2017
r.
Podczas zajęć przeprowadzonych przez p. Joannę Poniatowską
uczniowie klasy I e poznali Ozobota, który dzięki czujnikom optycznym,
umieszczonym w otworach pod spodem robota, rozpoznaje kolory. Uczniowie
dowiedzieli się, że Ozobot to taki mały sprytny robot, który potrafi rozpoznać odpowiednie
sekwencje kolorowych linii i podążać ich śladem. Do napisania swojego
pierwszego programu uczniowie
wykorzystali kredki i flamastry.
Lekcja Uczymy innych w klasie 3f: Poznajemy Dasha, Dota i Ozobota.
Uczniowie klasy 7b podzielili
uczniów klasy 3f na dwie grupy. Pierwsza poznała parą niebieskich,
sympatycznych robotów, Dasha i Dota,
które uczą logicznego i kreatywnego myślenia. Starsi koledzy pokazali w jaki
sposób roboty współpracują z urządzeniami z Androidem, jak nawiązuje się
połączenie przez bluetooth. Uczniowie
klasy 3f dowiedzieli się, że Dash, to większy i interaktywny robot, potrafi
mówić i wykonywać polecenia uczniów. Starsi koledzy pokazali im w jaki
sposób korzystać z zainstalowanych na
tablecie aplikacji Wonder i Blockly, programować, wydawać robotowi
polecenia. Każdy chociaż przez chwilę
mógł sterować robotem, zobaczyć jak robot rusza się, mruga różnymi kolorami,
udaje zwierzątka czy wydaje komunikaty głosowe, które wcześniej były nagrane
przez uczniów. Każdy mógł przez chwilę przytulić Dota, mimo, że robot nie
ruszał się, ale wzbudził sympatię uczniów.
Druga grupa z kolei poznała jednego
z najmniejszych robotów jakim jest Ozobot. Starsi koledzy pokazali uczniom klasy 3f, że
ten mały nieskomplikowany robot, który kształtem przypomina kulkę, wyposażony
jest w koła i czujniki kolorów, dzięki którym rozpoznaje sekwencje kolorowych
linii, a po uruchomieniu i skalibrowaniu od razu gotowy jest do pracy. Po
wyjaśnieniu jak robot działa, pokazali jak porusza się po liniach, uczniowie
zaobserwowali, że robot świeci w takim
kolorze, w jakim narysowana jest linia. Po tym ćwiczeniu uczniowie otrzymali
kartki białego papieru ksero i kolorowe flamastry i rozpoczęli rysować trasę
dla Ozobota. Do kodowania trasy wykorzystali kody, które odszukali w tabeli
kodów. Po przetestowaniu tras zaobserwowali, że w przypadku, kiedy linie były
za cienkie i miały ostre zakręty, to robot nie mógł rozpoznać trasy i musieli
je poprawiać, Żeby robot poruszał się tak, jak zaplanowali.
Lekcja
uczymy innych pokazała, że uczniowie
klas siódmych świetnie dogadują się ze swoimi młodszymi koleżankami i kolegami
i przekazują im poprzez zabawę konkretne
wiadomości i umiejętności. Szkoda tylko, że lekcja tak szybko się
skończyła.Drugi Certyfikat Code Week 2017 dla naszej szkoły
Kolejne zajęcia w ramach Code Week 2017
W ramach Europejskiego Tygodnia Kodowania uczniowie klas VI ze Szkoły Podstawowej nr 30 im. Króla Kazimierza Wielkiego w Lublinie poznali Ozobota i środowisko pracy Ozoblockly.pl , zasady wgrywania programu do Ozobota. Stworzyli swój pierwszy program dla robota.
Po przetestowaniu wgrywania programu do Ozobota i sprawdzaniu, jak działa ich własny program, przyszedł czas na przywitanie się z Dashem i Dotem i naukę nagrywania własnych dźwięków najpierw dla Dasha a potem dla Dota. Jak się okazało, nie było to wcale trudne.
Od kodowania offlein do online w klasie 3 f
Uczniowie klasy 3 f w ramach Europejskiego Tygodnia
Kodowania odkodowywali rysunki. Zobaczcie jak się bawili i jakie były efekty
pracy zespołów.
Certyfikat Code Week 2017
Zajęcia kodowania, które odbyły się w naszej szkole 13 października 2017 r. dla
uczniów klas VI zostały zgłoszone w ramach Europejskiego Tygodnia
Kodowania.
III zajęcia w ramach Europejskiego Tygodnia Kodowania
Podczas zajęć przeprowadzonych przez p. Joannę Poniatowską w ramach Europejskiego Tygodnia Kodowania w dniu 13 października 2017 r. w Szkole Podstawowej nr 30 im. Króla Kazimierza Wielkiego w Lublinie, uczniowie klas VI rozpoczęli przygodę z programowaniem od aktywności offleinowych. Uczniowie na samym początku otrzymali zadanie, które polegało na odkodowaniu hasła, a następnie zakodowaniu swoich imion. Do zakodowania i odkodowania wyrazów wykorzystali szyfr czyli kryptograficzny algorytm szyfrujący. Pierwszy szyfr oparty był na kluczu ramce wykorzystywanej częściowo w zapisie a drugi na metodzie tabliczki mnożenia, zamiast litery podaje się numer wiersza a następnie numer kolumny. Po tych aktywnościach uczniowie rysowali trasę dla robota Ozobota a następnie wykonali animację w Scratchu.
II zajęcia
29 września 2017
r. uczniowie poznali Dasha i Dota. W aplikacji Blockly stworzyli swoje pierwsze
programy do rysowania figur geometrycznych. Uczniowie otrzymali zaszyfrowane działania
matematyczne, po rozwiązaniu których poznali nazwę figury geometrycznej.
Następnie programowali robota w taki sposób, aby tor jego jazdy przypominał figurę
geometryczną, której nazwę udało się im odszyfrowac.
I zajęcia uczniów klasy VI
22 września 2017
r. uczniowie klas VI a poznali miniaturowego
robota Ozobota, który dzieki czujnikom optycznym, umieszczonym w otworach pod
spodem Ozobota, rozpoznaje kolory. Uczniowie doświadczyli, że roboty mogą
rozpoznawać kolory, mogą poruszać się po liniach i świecić takim kolorem, jakim
narysowana jest linia. Potrafili narysować linie w taki sposób, aby robot mógł
pokonać trasę. Sprawdzili, że linie nie mogą być zbyt wąskie, poszarpane, a
trasa nie może mieć zbyt ostrych zakrętów.
Uczniowie pracowali w zespołach: projektowali trasę dla Ozobota, uczestniczyli w zabawach offlein, poznali aplikację Alex, w której wprowadzali polecenia dla robota, aby przejść kolejny poziom.
Europejski Tydzień Kodowania 7 - 22 października 2017 r.
Code Week –
to Tydzień Kodowania podczas, którego w całej Europie odbywają się wydarzenia
dotyczące kodowania, jest to czas poświęcony na upowszechnianie programowania
poprzez organizację warsztatów, szkoleń albo innych wydarzeń. W tym roku
Europejski Tydzień Kodowania odbędzie się w dniach 7 – 22 października 2017 r.
W naszej
szkole zajęcia, prowadzone przez p. Joannę Poniatowską w ramach Europejskiego Tygodnia
Kodowania, odbędą się w piątek 13 października 2017 r. w godz. 13.35 – 15.10 a
także w środę 18 października 2017 r. w godz. 15.10 – 16.50.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz