2017/2018





Poznajemy robota Ozobota. Piszemy swój pierwszy program dla Ozobota – 29 listopada 2017 r.
Podczas zajęć przeprowadzonych przez p. Joannę Poniatowską uczniowie klasy I e poznali Ozobota,  który dzięki czujnikom optycznym, umieszczonym w otworach pod spodem robota, rozpoznaje kolory. Uczniowie dowiedzieli się, że Ozobot to taki mały sprytny robot, który potrafi rozpoznać odpowiednie sekwencje kolorowych linii i podążać ich śladem. Do napisania swojego pierwszego programu uczniowie  wykorzystali kredki i flamastry.  

Lekcja Uczymy innych w klasie 3f: Poznajemy  Dasha, Dota i Ozobota.
Uczniowie klasy 7b podzielili uczniów klasy 3f na dwie grupy. Pierwsza poznała parą niebieskich, sympatycznych  robotów, Dasha i Dota, które uczą logicznego i kreatywnego myślenia. Starsi koledzy pokazali w jaki sposób roboty współpracują z urządzeniami z Androidem, jak nawiązuje się połączenie przez bluetooth.  Uczniowie klasy 3f dowiedzieli się, że Dash, to większy i interaktywny robot, potrafi mówić i wykonywać polecenia uczniów. Starsi koledzy pokazali im w jaki sposób korzystać  z zainstalowanych na tablecie aplikacji Wonder i Blockly, programować, wydawać robotowi polecenia.  Każdy chociaż przez chwilę mógł sterować robotem, zobaczyć jak robot rusza się, mruga różnymi kolorami, udaje zwierzątka czy wydaje komunikaty głosowe, które wcześniej były nagrane przez uczniów. Każdy mógł przez chwilę przytulić Dota, mimo, że robot nie ruszał się, ale wzbudził sympatię uczniów.
Druga grupa z kolei poznała jednego z najmniejszych robotów jakim jest Ozobot.  Starsi koledzy pokazali uczniom klasy 3f, że ten mały nieskomplikowany robot, który kształtem przypomina kulkę, wyposażony jest w koła i czujniki kolorów, dzięki którym rozpoznaje sekwencje kolorowych linii, a po uruchomieniu i skalibrowaniu od razu gotowy jest do pracy. Po wyjaśnieniu jak robot działa, pokazali jak porusza się po liniach, uczniowie zaobserwowali, że robot  świeci w takim kolorze, w jakim narysowana jest linia. Po tym ćwiczeniu uczniowie otrzymali kartki białego papieru ksero i kolorowe flamastry i rozpoczęli rysować trasę dla Ozobota. Do kodowania trasy wykorzystali kody, które odszukali w tabeli kodów. Po przetestowaniu tras zaobserwowali, że w przypadku, kiedy linie były za cienkie i miały ostre zakręty, to robot nie mógł rozpoznać trasy i musieli je poprawiać, Żeby robot poruszał się tak, jak zaplanowali.
Lekcja uczymy innych pokazała,  że uczniowie klas siódmych świetnie dogadują się ze swoimi młodszymi koleżankami i kolegami i przekazują im poprzez zabawę  konkretne wiadomości  i umiejętności.  Szkoda tylko, że lekcja tak szybko się skończyła.

Drugi Certyfikat Code Week 2017 dla naszej szkoły

Kolejne zajęcia w ramach Code Week 2017
 http://events.codeweek.eu/view/157863/sp-30-z-lublina-koduje/
W ramach Europejskiego Tygodnia Kodowania uczniowie klas VI ze Szkoły Podstawowej nr 30 im. Króla Kazimierza Wielkiego w Lublinie poznali Ozobota i środowisko pracy Ozoblockly.pl , zasady wgrywania programu do Ozobota. Stworzyli swój pierwszy program dla robota.
Po przetestowaniu wgrywania programu do Ozobota i sprawdzaniu, jak działa ich własny program,  przyszedł czas na przywitanie się z Dashem i Dotem i naukę nagrywania własnych dźwięków najpierw dla Dasha a potem dla Dota. Jak się okazało, nie było to wcale trudne.


Od kodowania offlein do online w klasie 3 f

Uczniowie klasy 3 f  w ramach Europejskiego Tygodnia Kodowania odkodowywali rysunki. Zobaczcie jak się bawili i jakie były efekty pracy zespołów.

Certyfikat Code Week 2017

Zajęcia kodowania, które odbyły się w naszej szkole 13 października 2017 r. dla uczniów klas VI zostały zgłoszone w ramach Europejskiego Tygodnia Kodowania. 


III zajęcia w ramach Europejskiego Tygodnia Kodowania

http://events.codeweek.eu/view/150122/30-z-lublina-koduje/

Podczas zajęć przeprowadzonych przez p. Joannę Poniatowską w ramach Europejskiego Tygodnia Kodowania w dniu 13 października 2017 r. w Szkole Podstawowej nr 30 im. Króla Kazimierza Wielkiego w Lublinie, uczniowie klas VI rozpoczęli przygodę z programowaniem od aktywności offleinowych. Uczniowie na samym początku otrzymali zadanie, które polegało na odkodowaniu hasła, a następnie zakodowaniu swoich imion. Do zakodowania i odkodowania wyrazów wykorzystali szyfr czyli kryptograficzny algorytm szyfrujący. Pierwszy szyfr oparty był na kluczu ramce wykorzystywanej częściowo w zapisie a drugi na metodzie tabliczki mnożenia, zamiast litery podaje się numer wiersza a następnie numer kolumny.  Po tych aktywnościach uczniowie rysowali trasę dla robota Ozobota a następnie wykonali animację w Scratchu.
 

II zajęcia


29 września 2017 r. uczniowie poznali Dasha i Dota. W aplikacji Blockly stworzyli swoje pierwsze programy do rysowania figur geometrycznych.  Uczniowie otrzymali zaszyfrowane działania matematyczne, po rozwiązaniu których poznali nazwę figury geometrycznej. Następnie programowali robota w taki sposób, aby tor jego jazdy przypominał figurę geometryczną, której nazwę udało się im odszyfrowac.


I zajęcia uczniów klasy VI
22 września 2017 r. uczniowie klas VI a  poznali miniaturowego robota Ozobota, który dzieki czujnikom optycznym, umieszczonym w otworach pod spodem Ozobota, rozpoznaje kolory. Uczniowie doświadczyli, że roboty mogą rozpoznawać kolory, mogą poruszać się po liniach i świecić takim kolorem, jakim narysowana jest linia. Potrafili narysować linie w taki sposób, aby robot mógł pokonać trasę. Sprawdzili, że linie nie mogą być zbyt wąskie, poszarpane, a trasa nie może mieć zbyt ostrych zakrętów. 
Uczniowie pracowali w zespołach: projektowali trasę dla Ozobota, uczestniczyli w zabawach offlein, poznali aplikację Alex, w której wprowadzali polecenia dla robota, aby przejść kolejny poziom.
Europejski Tydzień Kodowania 7 - 22 października 2017 r.


Code Week – to Tydzień Kodowania podczas, którego w całej Europie odbywają się wydarzenia dotyczące kodowania, jest to czas poświęcony na upowszechnianie programowania poprzez organizację warsztatów, szkoleń albo innych wydarzeń. W tym roku Europejski Tydzień Kodowania odbędzie się w dniach 7 – 22 października 2017 r.

W naszej szkole zajęcia, prowadzone przez p. Joannę Poniatowską w ramach Europejskiego Tygodnia Kodowania, odbędą się w piątek 13 października 2017 r. w godz. 13.35 – 15.10 a także w środę 18 października 2017 r. w godz. 15.10 – 16.50. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz